zaterdag 30 maart 2013

Vanille extract

Ik spendeer veel van mijn vrije tijd aan mijn favoriete hobby allertijden...bakken!
Het bakken gaat veel verder dan het maken van enkele koekjes en cakes en het stopt ook niet bij het bakken alleen.
Heel veel van mijn tijd gaat uit naar het zoeken van recepten en deze aanpassen aan mijn eigen leefstijl.

Het is geen groot geheim dat ik grote fan ben van gezonde dingen, je zult me dan ook veel vlugger betrappen met een handjevol hazelnoten dan chips.
Bij bakken is 'gezond' meestal niet van de partij, al vind ik dat je dit zelf in de hand hebt. Je kan met enkele simpele 'trucs' een recept wat op het eerste zicht ongezond lijkt omtoveren in een gezondere variant.
Daarover later meer!

Tijdens veel van mijn speurtochten naar leuke bakrecepten kwam ik 'vanille extract' tegen. Na lang zoeken vond ik allerlei andere vanille-achtige dingen maar vanille extract vond ik nooit.
Dan maar eens zoeken op het internet en wat bleek je kan vanille extract bijna niet vinden in België en als je het ergens toch tegen komt betaal je 10€ of meer voor 100ml.

Waarom ik niet gewoon vanille essence gebruik? Wel vanille essence wordt gemaakt van 'vanilline' en dat is een synthetische stof. In vanillestokjes zelf zal je deze stof niet aantreffen, het wordt namelijk gemaakt van lignine en dat is weer een stof die je aantreft in hout...ja hout!
Heel weinig fabrikanten gebruiken echte vanille in hun producten omdat vanille gewoon erg duur is en wie koopt er dure koekjes, pudding, etc als er véél goedkopere varianten zijn...ook al zijn die gemaakt met een synthetische stof? Juist ja...weinig tot niemand!

Vanille extract maken is niet moeilijk, bovendien heb je er echt geen werk aan en eet je dus een synthetische stof minder!
Wat heb je nodig?
Een fles vodka (ik neem vodka van de Aldi), 5 à 6 vanille stokjes, een klein (goed sluitbaar) flesje en een trechtertje.

Snij de vanillestokjes open (van boven naar onder) en steek ze in het lege flesje. Als alle stokjes er in zitten, vul je het flesje met de vodka. Dopje er op en donker wegzetten! Schud het flesje elke week eens op en zet het dan weer op een donker plekje.
Je kan de vanille extract al gebruiken na 2 weken maar het meest optimale is na 6 maanden...voor de geduldige mensen onder ons!
Als je vanille extract gebruikt, kan je het flesje gewoon weer aanvullen met de vodka...tot 10 jaar lang!

                                                         Vanille extract: dag 1

                                                          Vanille extract: dag 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten